«

»

Led 06 2019

ESERO, vzdělávací kancelář ESA, se představuje

ESERO Česká republika je oficiální vzdělávací kancelář Evropské kosmické agentury ESA pro Českou republiku. Jedná se o hlavní projekt ESA k podpoře primárního vzdělávání v Evropě, realizovaný sekcí  prostřednictvím sítě institucí vybraných z různých členských států ESA.

Posláním projektu ESERO je využití témat vesmíru ke zvýšení motivace žáků pro studium technických a přírodovědných předmětů. Buduje kompletní portfolio výukových programů (sdílených napříč Evropou) a šíří je do škol především prostřednictvím akreditované výuky pedagogů.

Partneři

V České republice je kancelář ESERO realizována konsorciem vzdělávacích a vědeckých institucí ve složení SCIENCE IN s. r. o. (realizace) a Univerzita Karlova v PrazeAstronomický ústav AV ČR v. v. i.České vysoké učení technické v PrazeUniverzita Palackého v OlomouciiQLandia o.p.s. a Vzdělávací centrum TEREZA (partneři). Spolupráce s těmito organizacemi nám umožňuje využívat jejich prostory a lidské zdroje za účelem tvorby nových vzdělávacích materiálů, organizace nejrůznějších seminářů, workshopů a finále soutěží. Zároveň probíhá sdílení metodik a postupů ve výuce a popularizaci.

Činnost

Mezi hlavní činnosti patří organizace soutěží a projektů, kterých se účastní školní týmy ze základních a středních škol. V České republice jich organizujeme celou řadu, jejich přehled najde čtenář na naší stránce.

K nejvýznamnějším patří CanSat a AstroPi.

CanSat

Patří mezi ty nejzajímavější studentské soutěže. Soutěž je určena pro středoškolské týmy, které mají za úkol sestavit miniaturní satelit o velikosti plechovky od limonády, následně vynesený nebo vystřelen do výšky až jednoho kilometru. V primární misi, která je pro všechny povinná, týmy sbírají základní meteorologická data, jako je teplota, tlak a vlhkost vzduchu a posílají je do pozemní stanice. V rámci sekundární mise se mohou týmy doslova vyřádit, a ukázat tak odborné porotě, že zrovna jejich tým by byl nejlepší volbou pro reprezentaci České republiky na evropském finále, které se koná každý rok, vždy na jiném místě. V roce 2018 to byly Azorské ostrovy, kde nás reprezentoval tým Hatalom z opatovského gymnázia.

AstroPi

Úkolem řešitelských týmů v této soutěži je vytvoření kódu pro dva počítače Rapsberry Pi, umístěné na Mezinárodní vesmírné stanici a obsahující řadu senzorů. Pokud je kód funkční a popis experimentů natolik kvalitní, že se jej porota v ESA rozhodne poslat dále, bude se tento experiment na ISS realizovat po dobu několik desítek minut.

Czexh Space Year

V roce 2018 jsme s pomocí CzechInvest, který vede českou pobočku ESA BIC, Ministerstvem dopravy a Astronomickým ústavem Akademie věd ČR uspořádali soutěž s příhodným názvem Czech Space Year. Do této soutěže se zapojilo 361 soutěžících z druhého stupně základních škol, kteří během 5 základních kol řešili úkoly spojené s třemi kosmickými výročími, které ČR v roce 2018 slavila. Následně se 20 nejlepších řešitelů, ve dvou kategoriích, probojovalo do národního finále, které se konalo během Czech Space Week na Geofyzikálním ústavu Akademie věd ČR na pražském Spořilově. Vítězům předal hodnotné ceny v Kongresovém centru sám generální ředitel Evropské kosmické agentury Jan Wörner společně s Vladimírem Remkem.

Spojení se stanicí ISS

4. prosince 2017 naše kancelář uskutečnila první veřejné spojení České republiky s posádkou Mezinárodní vesmírné stanice, konkrétně s italským astronautem ESA Paolem Nespolim. Tato událost se odehrála v sále FEL ČVUT a plně zaplněnému auditoriu věnoval Paolo plných 20 minut.

Činnost mezinárodních týmů

V mezinárodních týmech připravujeme metodiky pro učitele, kterým se snažíme pomáhat v užívání tématu vesmíru ve školních lavicích. Jednou z nejslavnějších metodik je výroba kometárního jádra v pozemských podmínkách, při níž žáci získají poznatky především o složení kosmických objektů a jejich chování v různých oblastech vesmíru. Nelze nezmínit simulátor zakřivení časoprostoru (též gravitace), výukovou sadu Spacecraft material kit pro zkoumání vlastností nejrůznějších materiálů, ze kterých se pak vybírá ten nejvhodnější pro stavbu vesmírné lodi. Metodika na zkoumání barycentra dvou oběžnic nebo mlžná komora, kde se pozorují důkazy radioaktivního rozpadu látek. Souhrn našich výukových aktivit najde čtenář na naší stránce.

Demonstrace výroby umělého kometárního jádra

Jelikož je naše činnost zaměřena především na přímé vzdělávání učitelů na základních a středních školách, pořádáme pro ně řadu akreditovaných seminářů a workshopů. Na nich jim ukazujeme způsoby, kterými lze žákům předávat informace za světa vědy a výzkumu vesmíru tak, aby se stále pohybovali v rámci školních osnov. Rovněž jsou to často náměty na laboratorní cvičení a pokusy během projektových dní. Pravidelně jednou za rok v listopadu se uskutečňuje jeden třídenní, víkendový workshop na Patejdlově boudě v Krkonoších od Univerzity Karlovy, který přihlášeným učitelům plně hradíme.

Jan Spratek,
Vzdělávací kancelář ESA, ESERO Česká republika
www.esero.sciencein.cz

O autorovi

ESERO

ESERO Česká republika je oficiální vzdělávací kancelář Evropské kosmické agentury ESA pro Českou republiku. Jedná se o hlavní projekt ESA k podpoře primárního vzdělávání v Evropě, realizovaný sekcí prostřednictvím sítě institucí vybraných z různých členských států ESA.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/esero-vzdelavaci-kancelar-esa-se-predstavuje/

Napsat komentář

dialog-information.png
Uvítáme všechny komentáře na téma článku. Nevhodné příspěvky a spamy jsou moderovány. Moderaci provádí členové redakce ExoSpace.cz.


Pravidla pro psaní komentářů

1. Diskutující je povinen dodržovat zákony České republiky. Je zakázána jakákoliv propagace nezákonných činností.
2. Diskutující se k sobě chovají slušně. Neurážejte ostatní uživatele.
3. Snažte se nerozpoutávat hádky a nezapojujte se do nich.
4. Je zakázána jakákoliv reklama či inzerce.
5. Snažte se vyvarovat off-topic (mimo téma) příspěvků.
 

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete použít tyto HTML štítky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>