Bře 10 2017

Galaxie M31 s fantastickými detaily

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+2Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
m31

Celková fotografie části galaxie M31 je složenina z celkem 7.398 expozic Hubbleova teleskopu (nasa.gov)

Hubbleův teleskop vytvořil největší obraz, jaký byl kdy zachycen. Jedná se o celkem 7 398 expozic poskládaných dohromady. Celkový obraz nám odhaluje pouze část galaxie M31 v Andromedě.

Vzhledem k tomu, že galaxie je „pouhých“ 2,5 milionů světelných let daleko, je mnohem větším cílem na obloze než kterýkoliv jiný, jenž Hubble pozoroval. Proto bylo nutné se uchýlit k celkové sbírce 7 tisíc snímků, poskládaných do jediné fotografie. Výsledný snímek zachycuje část galaxie o velikosti zhruba 61.000 světelných let. Na fotografii je celkem více než 100 milionů hvězd. Ačkoliv je galaxie M31 2,5 milionů světelných let daleko, dokázal dalekohled HST zachytit jednotlivé hvězdy, hvězdokupy a hvězdotvorné mlhoviny.

Tato série fotografií také představuje nový standard pro astronomy. Nejen v oblasti pohledu na galaxie jako celek, ale také na tvorbu nových hvězd, vyhledávání života a nebo nahlédnutí do jiných hvězdných soustav. Nikdy dříve nebyli schopni vidět tak veliké plochy, s možností zaostření na jakoukoliv jednotlivou hvězdu.

m31

Výsledný obraz v plném rozlišení (nasa.gov)

Velké skupiny mladých modrých hvězd ukazují místa nových hvězdokup a hvězdotvorných oblastí. Husté  kupy vystupujících hvězd vlevo byly odhozeny od hlavní výdutě galaxie a cestují k řidší části galaktického disku.
Naopak mladé a chladné červené hvězdy, které nejsou nijak staré, umožňují pozorovat celý životní cyklus hvězd v galaxie, téměř od úplného začátku.

Snímkování probíhalo v rámci projektu PHAT (Panchromatic Hubble Andromeda Treasury). Jedná se o program, mapující zhruba jednu třetinu galaxie Andromeda pod 6 barevnými filtry. Celkem zachycuje přes 100 milionů hvězd a planet, což otvírá brány věděckým poznatkům.

Snímky byly získány v ultrafialových a infračervených vlnových délkách a viditelném spektru za použití kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) a WF/PC3 (Wide Field Planetary Camera 3) na palubě HST.

Celkový oříznutý obraz zobrazuje oblast širokou 48.000 světelných let a byl pořízen ve viditelém světle za použití  modrého a červeného filtru.

Hubble’s High-Definition Panoramic View of the Andromeda Galaxy (nasa.gov)

5/5 (1)

Petr Plicka

Bydlím nedaleko Kolína, kde chodím na základní školu. Mezi mé zájmy patří fyzika, astronomie, cyklistika a vodáctví.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/galaxie-m31-fantastickymi-detaily/

3 komentáře

1. SkyTouch

Dlouho jsem se takhle nezasmál, moc dekuji za rozjasneni dne 😀
    „48.000 světelných kilometrů“

2. Tom

Světelný kilometr prosím vysvětlit 😉

3. Petr Valach

Bože, já jsem idiot 😀 😀 Díky za upozornění, ta poslední větička mi při kontrole nějak unikla.

Chudák Petr, ten teď ode mě teda zkusí 😀 😀