Kvě 20 2018

Hydrus-1 – Další trpasličí souputník naší Galaxie

lmc-smc

Velké a Malé Magellanovo mračno (wikipedia.org)

Vědci z univerzity Carnegie Mellon v Pensylvánii v USA objevili novou ultraslabou satelitní galaxii, Hydrus-1. Tato malinká eliptická galaxie obíhá kolem naší Galaxie ve vzdálenosti 90.000 světelných let od Slunce. Zřejmě je součástí Magellanova proudu.

Galaxie byla objevena týmem vedeným Sergeyem Koposovem v rámci výzkumu temné hmoty. Použil k tomu čtyřmetrový dalekohled Blanco, který se nachází na observatoři Cerro-Tololo Inter-American Observatory v Chile, a kameru určenou pro výzkum temné hmoty.

Hydrus-1 obíhá Mléčnou dráhu ve vzdálenosti 90.000 světelných let od Slunce a 78.000 světelných let od Velkého Magellanova mračna. Nachází se v souhvězdí Malého vodního hada (lat. Hydrus). V průměru má 326 světelných let, což je na galaxii velmi málo. Naopak vysoký je poměr hmotnosti/svítivosti je 66, a to i na ultraslabou galaxii. Důsledkem toho má Hydrus-1 jasnost pouhých 12,5 mag a absolutní -4,7 mag. Právě nízká jasnost galaxie způsobila, že unikala tak dlouho odhalení. Galaxie má mírně protáhlý elipsoidální tvar, jeví charakter protáhlé kulové hvězdokupy, obsahuje i velké množství temné hmoty.

Snake_in_the_Clouds
Sergey E. Koposov et al.: Snake in the Clouds: A new nearby dwarf galaxy in the Magellanic bridge (arxiv.org)

Galaxie Hydrus-1 vznikla nejspíš působením slapových sil Galaxie na Velké Magellanovo mračno (to se nachází 180.000 světelných let daleko od Galaxie). Usuzuje se tak z toho, že tato trpasličí galaxie je součástí Magellanova proudu, který vznikl před 200 miliony let vlivem slapových sil Mléčné dráhy.

Galaxie Hydrus-1 je velice chudá na těžší prvky než helium – její metalicita((Metalicita vyjadřuje poměr těžších prvků k vodíku a heliu.)) je -2,5. Galaxie také obsahuje jednu velmi bohatou hvězdu na uhlík – její poměr uhlíku k železu je 3:1. Její metalicita je extrémně nízká, -3,0. Hydrus-1 je galaxie chudá na mezihvězdný plyn, poslední hvězdy se v Hydrus-1 tvořily před 1 miliardou až 100 miliony let.

m31

Celková fotografie části galaxie M31 je složenina z celkem 7 398 expozic Hubbleova teleskopu (nasa.gov)

Nejen tato galaxie je součástí Místní skupiny galaxií. V této skupině se nachází tři velké galaxie (M31 v Andromedě, M33 v Trojúhelníku a Mléčná dráha). Kolem naší Galaxie přitom obíhá asi 50 satelitů, největším z nich je Velké Magellanovo mračno. M31 je největšíí galaxií z Místní skupiny, její průměr je 220.000 světelných let. S naší Galaxií obíhá kolem společného těžiště. I tato galaxie má své satelity – M32, M110, NGC 185, NGC 147 a deset trpasličícch galaxií, označených Andromeda I. až X.

Snake in the clouds—astronomers discover a new dwarf galaxy in the Magellanic Bridge (phys.org)