Bře 10 2017

Vesmírné pohledy (III.) – Podivné světy poblíž Saturnu

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+2Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
pan

Naprosto neskutečný pohled na měsíc Pan (nasa.gov)

Snímky měsíců Saturnu, které pořizuje sonda Cassini, představují roztodivné, naprosto fantaskní světy neobyčejných tvarů a povrchů. Podívejme se na jejich zatím poslední obrázky a přemýšlejme, proč jsou tyto světy takové, jaké jsou.

Velká houba Hyperion

hyperion

Houbovitý povrch měsíce Hyperion (wikipedia.org)

Měsíc Hyperion je neobyčejně zvláštní měsíc. Jeho povrch na první pohled je zcela odlišný od povrchů všech měsíců, které známe. Je hustě kráterovaný, ledový, pokrytý vrstvou uhlíku. Složení měsíce nápadně připomíná složení komet a povrch připomínající obrovskou houbu jen dosvědčuje, že se možná jedná o někdejší aktivní kometu. Největší kráter má průměr 121,57 km a hloubku 10,2 km. Hyperion má průměr 360,2 km × 266 km × 205,4 km. Má velice chaotickou, nepředvídatelnou rotaci, má excentricitu 0,123 a Saturn obíhá v periodě 21,276 dní. Pouze několik dalších měsíců ve Sluneční soustavě obíhá takto chaoticky, krom Hyperionu jsou to ještě Nix a Hydra, měsíce Pluta. Chaotická rotace u takto velkého měsíce je ale opravdovou raritou, stejně jako jeho nepravidelný tvar a výstřednost dráhy. Za chaotickou rotací nicméně stojí hlavně přítomnost nedalekého velkého měsíce Titan.

Tento snímek v nepravých barvách sonda Cassini pořídila 26. 9. 2005 ve vzdálenosti 62.000 km s použitím infračerveného, zeleného a ultrafialového filtru. Lze tak vysledovat rozdíly v povrchovém složení.

Snímek níže ze sondy Cassini byl pořízen 22. 8. 2016 ze vzdálenosti 326.000 km. Má rozlišení 2 km/pixel.

hyperion

Měsíc Hyperion na snímku ze sondy Cassini, pořízeném 22. 8. 2016 (nasa.gov)

Pan – nejpodivnější z nejpodivnějších

7. března 2017 pořídila sonda Cassini, která aktuálně končí svou odyseu u planety Saturn, ze vzdálenosti 24.572 km snímky maličkého Saturnova měsíce Pan s rozměry 25/35 km. Tvar tohoto měsíce je naprosto neuvěřitelný. Vysvětlit jej dá pěknou práci.

Enceladus – měsíc dvou tváří

enceladus

Pohled na „tygří pruhy“, svědectví o nedávné geologické aktivitě na měsíci Enceladus (nasa.gov)

Na měsíci Enceladus lze vidět dva odlišné typy povrchu. Na severu se nachází hustě kráterovitá oblast, která představuje kroniku šrámů, jež měsíc v minulosti utrpěl. Je to typický povrch měsíců ve Sluneční soustavě. Enceladus je v tomto ale jiný. Pokud se přesuneme jižněji, povrch se zcela změní, je vyhlazenější, mladší. To je způsobeno současnou geologickou aktivitou. Jejím projevem jsou i gejzíry, jež z povrchu měsíce tryskají.

enceladus

Pohled na severní polokouli měsíce Enceladus při průletu sondy Cassini 27. listopadu 2016 (nasa.gov)

Na obrázku níže je vyobrazena polokoule trvale odvrácená od Saturnu, zachycená 27. listopadu 2016 úzkoúhlou kamerou na sondě Cassini, ze vdzálenosti 66.000 km a s rozlišením 398 m/pixel. Sever je nahoře.

Hyperion: Odd Moon (nasa.gov)
Chaos at Hyperion (nasa.gov)
Hyperion (moon) (wikipedia.org)
Cassini Reveals Strange Shape of Saturn’s Moon Pan (nasa.gov)
Fresh Tiger Stripes on Enceladus (nasa.gov)
Dichotomy (nasa.gov)

5/5 (1)

Čtěte dále:

Šéfredaktor webové části, redaktor, hlavní administrátor, vedoucí kosmonautické sekce, člen redakční rady. Věnuji se astronomii, fyzice, kosmonautice, svobodnému softwaru. Řadu let, cca 15, publikuju na internetu (jsem redaktorem www.openoffice.cz) a příležitostně v tištěných médiích. V redakci mám na starosti správu webu, fóra, komunikaci s veřejností, školení redaktorů a podílím se na chodu stránky na Facebooku. Zodpovídám za celkový chod redakce a za to, aby vše správně fungovalo.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/vesmirne-pohledy-iii-podivne-svety-pobliz-saturnu/