Kvě 01 2017

Cassini: Pohled na Zemi a průlet vnitřní mezerou prstenců

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
cassini

Sonda Cassini přilétá k Saturnu v červenci 2004 (wikipedia.org)

Mise sondy Cassini končí. Postupně se více a více přibližuje k Saturnu a 15. září se ponoří do hustých vrstev Saturnovy atmosféry, kde zanikne. Tak se zajistí, že měsíce Enceladus a Titan, možní nositelé života, nebudou kontaminovány pozemskými mikroby.

Postupné přibližování umožní sestavit podrobnější mapu gravitačních a magnetických polí v okolí planety, čímž se vědci dovědí více o složení planety. Sonda se Cassini rovněž zaměří na výzkum materiálu mezi nejvnitřnějším Saturnovým prstencem D a atmosfétrou planety.

Země pohledem skrz prstence

Sonda Cassini zachytila v noci z 12. na 13. dubna 2017 Zemi, prosvítající mezi prstenci Saturna. Sonda v tu chvíli byla vzdálená 1,4 miliardy kilometrů od Země.

saturn-zeme

Země při pohledu ze sondy Cassini, 12. 4. 2017 (nasa.gov)

saturn-zeme-mesic

Země s Měsícem ze sondy Cassini, detail (nasa.gov)

Země se jeví jako světlá skvrnka. V okamžiku pořízení fotografie byl k sondě natočen Atlantský oceán. Nalevo od Země je potom Měsíc, který je vidět až ve zvětšeném záběru. Na horní straně fotografie vystupuje prstenec A, spolu s Keelerovou a Enckeho mezerou. Ve spodní části je potom jasný, ale úzký prstenec F. V Enckeho mezeře bychom našli měsíc Pan, v Keelerově pak Daphnis.

Sonda Cassini podobných záběrů pořídila v minulosti více. Jedním z nejúžasnějších byl záběr z 13. července 2013. Tehdy sonda vyfotografovala panoramatický záběr Saturnu, do nějž se promítly Venuše, Mars a Země s Měsícem.

saturn-zeme-mars-venuse

Panoramatická mozaika Saturnu a jeho okolí, zachycená v červenci 2013 (space.com)

saturn-země-detail

Detailní pohled na Zemi s Měsícem z panoramatické přehlídky Saturnu (space.com & ExoSpace.cz)

První průlet vnitřní mezerou prstenců

26. dubna 2017 proletěla sonda Cassini poprvé úzkou mezerou mezi prstenci planety a samotným Saturnem, resp. nejvyššími oblaky jeho atmosféry. V době průletu se nacházela 3000 km od vrchní vrstvy mraků, kde je atmosférický tlak srovnatelný s tlakem pozemské atmosféry při hladině moře, a 200 km od viditelného vnitřního okraje prstence. Mezera je tedy asi 2000 km široká.

„Žádná jiná kosmická sonda se nedostala tak blízko k Saturnu,“ komentoval situaci projektový ředitel sondy Cassini Earl Maize z JPL. „Mohli jsme se opřít pouze o naše předpovědi, získané na základě našich zkušeností s dalšími Saturnovými prstenci, jak by asi mezera mezi prstenci a Saturnem mohla vypadat. A jsem potěšen, že mohu prohlásit, že Cassini proklouzla mezerou tak, jak jsme naplánovali, a vyplula na druhé straně ve vynikající formě.“

saturn-atmosphere-features

Útvary v Saturnově atmosféře na nezpracovaných záběrech z blízkého průletu sondy Cassini (nasa.gov)

V místě, kde sonda přeťala rovinu prstenců, se podle výpočtů měly nacházet částice o velikosti kouřových částic. V tu chvíli měla sonda rychlost 124.000 km.h-1 vůči planetě, takže tyto částice potenciálně mohly způsobit, že sonda po jejich nárazu bude neprovozuschopná. Aby se tomu tak nestalo, využívala sonda vysokoziskovou parabolickou anténu (s průměrem 4 metry) jako štít a orientovala ji proti směru letu částic. Proto také sonda byla mimo kontakt se Zemí. Mezitím sbírala vědecká data, a jakmile se ospojení obnovilo, odvysílala je na Zemi.

Podobný průlet je naplánován již na 2. května 2017.

Závěrem

V průběhu třináctileté mise u planety Saturn sonda Cassini odeslala snímky neuvěřitelně rozmanité sbírky Saturnových měsíců. Připomeňme alespoň roztodivný Hyperion s podobou houby (a dost možná s kometární minulostí), Titan s jeho metanovými jezery a koryty, Japetus s podobou vlašského ořechu, přičemž jedna jeho strana je tmavá jak uhel, druhá světlá, Mimas se svým obrovským kráterem Herschel. Nebo Enceladus se svými gejzíry vody, jedno z nejpříhodnějších míst pro život.

Sonda Cassini stála 3,2 miliardy dolarů a je výsledkem spolupráce NASA, ESA a Italské kosmické agentury. Je to zároveň poslední velká sonda, určená k průzkumu planet. Startovala v říjnu 1997 raketou Titan IV – Centaur, v té době nejsilnější rakety světa. Sonda spolu s evropským landerem Huygens doputovala k Saturnu po dlouhé cestě v červenci 2004. Lander poté v lednu 2005 přistál na povrchu měsíce Titan.

NASA Image Shows Earth Between the Rings of Saturn (nasa.gov)