Říj 21 2017

Mikrotron pod Vítkovem odkrývá tvář

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr2Email this to someoneBuffer this page
chvatil-mikrotron

David Chvátil, vedoucí operátor mikrotronu pod Vítkovem (aktualne.cz)

V tunelu pod Vítkovem se nachází jedinečné zařízení. Jde o malý mikrotron, který spravuje Ústav jaderné fyziky v Řeži u Prahy. Vznikl zásluhou Čestmíra Šimáněho z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské v Praze v 70. letech na místě původně určeném jako márnice pro úkryt civilní obrany. Po celá 80. léta zjišťoval procentuální zastoupení zlata ve vzorcích hornin. Zařízení se používá pro rozmanité účely, například analýzy vzorků hornin, ke zjišťování poměrů izotopů, také se zde zkoumají materiály pro kloubní náhrady. Principem mikrotronu je urychlení elektronů na relativistické rychlosti, při nichž emitují rentgenové záření.

Podívejte se na rozhovor s vedoucím technikem laboratoře Davidem Chvátilem na aktualne.cz a také na tyto články:

• Vladimír Wagner: Co to je mikrotron aneb poděkování profesoru Čestmíru Šimáně (osel.cz)
  • Matouš Lázňovský: Čestmír Šimáně, otec prvního reaktoru u nás, rozuměl atomům i klasikům (technet.idnes.cz)
simane-mikrotron