Srp 01 2015

Na obloze se objevuje kometa C/2013 X1 (PanSTARRS)

PanSTARRS-Baransky

Snímek komety C/2013 X1 (PanSTARRS) od Alexandra Baranskyho (aerith.net)

Jak jste se mohli dočíst v článku C/2013 US10 (Catalina) ozdobí zimní nebe, zima 2015/2016 nám přinese nejspíše pěkný jasný objekt viditelný i v malých triedrech, kometu C/2013 US10 (Catalina). Kromě ní nás asi potěší i jiná nová kometa z Oortova oblaku – C/2013 X1 (PanSTARRS). Ta se teď nachází na hranici vizuálního dosahu a objevuje se na ranní obloze.

C/2013 X1 (PanSTARRS) bude určitě jedna z jasnějších komet příštího roku, ne-li nejjasnější

Na konci roku 2013 se strhla doslova lavina v nalézání komet, které měly do budoucna velký potenciál. Mezi nimi byla jako poslední takto objevený objekt i kometa C/2013 X1 (PanSTARRS), kterou nalezli slavní astronomové obsluhující významný teleskop na Havaji 4. prosince 2013. Kometa se na snímcích z dalekohledu jevila jako malý difúzní flíček v souhvězdí Blíženců (Gem) s jasností 20,2 mag. Její dráhu se původně nepodařilo úplně přesně spočítat, po několika týdnech se však datum přísluní ustálilo na 20. dubna 2016 a jeho vzdálenost byla určena na 1,31 AU. Hned bylo jasné, že půjde o poměrně jasný objekt. Maximum jasnosti se předpokládá na 7 mag někdy v létě příštího roku. To by z komety udělalo snadný objekt pro triedry. Jenže kromě toho, že povaha komety může způsobit celkové zklamání z maximální jasnosti, bude kometa v tu dobu od nás téměř nepozorovatelná. Štastlivci, kterým se přece jen podaří kometu spatřit, ji tak uvidí za velice obtížných podmínek extrémně nízko nad jižním obzorem za astronomického soumraku. Dá se tedy říct, že v tu dobu již půjde opravdu o nepozorovatelný objekt. Kometu si tím pádem musíme vychutnat jindy a nejlepší příležitost se nabídne v zimě na večerní obloze.

PanSTARRS-chart1

Vyhledávací mapka pro kometu C/2013 X1 (PanSTARRS) (aerith.net)

Kometa se aktuálně objevuje na ranní obloze v souhvězdí Vozky (Aur), kam se přesunula z Blíženců. Její jasnost kolem 15 mag jí ještě nebude umožňovat vizuální pozorování, kometa je totiž příliš nízko nad obzorem. Situace se však bude výrazně zlepšovat. Kometa bude ve Vozkovi až do konce října a postupně se stane celou noc pozorovatelným objektem při jasnosti okolo 12 mag. Pak se dostane do Persea (Per), Andromedy (And) a Pegase (Peg). A právě tam nastanou v prosinci a v lednu nejlepší pozorovací podmínky pro tuto kometu z naší polokoule. Bude sice viditelná jen na večerní obloze, za to ovšem zjasní až k 10 mag a tím pádem může být pozorovatelná i v obřích binokulárech. Pokud jeden takový přístroj vytáhneme na její zpozorování v lednu, můžeme na stejné obloze tím samým přístrojem spatřit i o mnoho jasnější kometu C/2013 US10 (Catalina). Zatímco její pozorovací podmínky se v tu dobu budou ještě zlepšovat, s blížícím se koncem ledna bude kometa C/2013 X1 (PanSTARRS) stále níže nad obzorem. V únoru se přesune do Ryb (Psc) a tam se ztratí kvůli konjunkci se Sluncem.

Kometa se následně ještě objeví na ranní obloze v květnu v souhvězdí Vodnáře (Aqr), ale bude tak nízko, že se stane takřka nepozorovatelnou. V dobrých pozorovacích podmínkách bude až na jaře roku 2017, jenže to už nebude pozorovatelná vizuálně. Využijte tedy letošní zimy. Ač 10 mag nemusí vypadat zrovna atraktivně, tohle bude určitě jedna z jasnějších komet příštího roku, ne-li nejjasnější. Při pozorování komety C/2013 US10 (Catalina) se tedy můžete pokusit i o tuhle slabší, avšak beztak pěknou kometu.

C/2013 X1 (PanSTARRS) (aerith.net)