Srp 06 2014

Největší exploze na Io v historii

Io-largest-explosion

Jedna z největších vulkanických explozí, jaká kdy byla ve Sluneční soustavě pozorována (space.com)

Přesně před rokem, v srpnu 2013, byly pozorováním ze Země na Jupiterově měsíci Io zaznamenány dosud největší a nejničivější erupce vulkánů, jaké kdy byly nejen na Io, ale i na všech kosmických tělesech mimo Zemi pozorovány. Intenzita erupcí a množství uvolněné energie šokovaly i ostřílené matadory. Fotografie byly zveřejněny 4. 8. 2014.

Io

Měsíc Io (wikipedia.org)

Měsíc Io – nejbližší Galileiský měsíc – je čtvrtým největším měsícem ve Sluneční soustavě s největší vulkanickou aktivitou, jaká se ve Sluneční soustavě vůbec vyskytuje. Tato aktivita je způsobena slapovým „natahováním“ měsíce jak Jupiterem, tak i ostatními velkými měsíci Jupitera (Io obíhá v rezonanci s Europou a Ganymedem). Výsledkem je tření vnitřních vrstev Io o sebe a tedy zvýšení teploty a energie, která se v podobě erupcí sopek uvolní. Na Io lze napočítat 400 aktivních sopek.

Io-eruptions

Exploze sopek na Io – první tři obrázky jsou z Kecku (z 15. 8. 2014), poslední je z dalekohledu Gemini (výbuch z 29. 8. 2014) (space.com)

Keckův dalekohled II na Havaji, NASA Infrared Telescope Facility a dalekohled Gemini North pozorovali ve dnech 15. a 29. srpna 2013 tři velmi jasné výbuchy na Io. Výsledek těchto spektakulárních ohňostrojů je jasný – výbuch z 15. 8. vytvořil proud lávy pokrývající 310 km2 a láva z dalších výbuchů pokryla 130 km2 a byla hluboká 9 m. Nejsilnější výbuch, který nastal 29. 8., je vědci považován za jeden z nejsilnějších, jaký kdy byl na Io pozorován.

Výbuch z 15. 8. vytvořil proud lávy pokrývající 310 km2

Jelikož tyto erupce zřejmě vytvořily na povrchu Io trhliny o délce několika kilometrů, lze je připodobnit k jakýmsi „ohnivým záclonám“.

Všechna pozorování těchto a podobných výbuchů mají velmi pozitivní dopad na naše chápání porozumění vlivu extrémních vulkanických projevů na povrch Země, Venuše a Io v dobách raného vývoje planet Sluneční soustavy. Měsíc Io tak pro vědce-vulkanology a geology představuje podobnou laborattoř, jako pro biochemiky Saturnův měsíc Titan.

Z těchto pozorvání vychází dva články, které byly přijaty k publikování časopisem Icarus.

Io-map