Bře 27 2017

NGC 5907 ULX: Nejsvítivější a nejvzdálenější pulsar ve Vesmíru

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
NGC 5907 ULX

Komponovaný snímek galaxie NGC 5970 z prohlídky SDSS (Sloan Digital Sky Survey) s daty z rentgenových družic Chandra a Newton (bílé a modré body); na grafu pak je světelná křivka pulzaru NGC 5907 ULX (nasa.gov)

Rentgenová observatoř Newton objevila velmi neobvyklý pulsar, označený NGC 5907 ULX. Podle dostupných informací totiž jde o neutronovou hvězdu, jež jasností převyšuje aktuálně druhý nejjasnější známý pulsar až desetinásobně (dokonce je až tisíckrát jasnější, než se vědci původně domnívali, že je u pulsarů vůbec možné). Jedná se zároveň o nejvzdálenější objekt tohoto typu ve vesmíru – měl by být od nás vzdálený až 50 miliónů světelných let.

Tento pulsar je, zdá se, navíc velmi extrémní, protože se otáčí s periodou 1,13 sekundy a při každé otočce vyzáří přibližně tolik energie, jako naše Slunce za 3,5 let! Pulsar pochází z galaxie NGC 5907 ze souhvězdí Draka a obdržel označení NGC 5907 ULX, respektive alternativně NGC 5907 X-1. Rentgenová observatoř Newton tento objekt pozorovala hned několikrát během posledních 13 let a vypadá to, že se k jeho pozorování bude vracet i v budoucnu.

NGC5907ULX
G. L. Israel et al.: An accreting pulsar with extreme properties drives an ultraluminous x-ray source in NGC 5907 (arxiv.org)

NuSTAR Helps Find Universe’s Brightest Pulsars (jpl.nasa.gov)
Observatoř Newton objevila nejjasnější a nejvzdálenější pulsar ve vesmíru  (osel.cz)

Redaktor, vedoucí astronomické sekce, člen redakční rady. Narodil jsem se 23. 5. 1998. Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/ngc-5907-ulx-nejsvitivejsi-nejvzdalenejsi-pulsar-ve-vesmiru/