Úno 18 2017

Organické sloučeniny na povrchu trpasličí planety Ceres

ernutet-organics

Kráter Ernutet na snímku se zvýrazněnými barvami; oblasti se zastoupením organických sloučenin jsou znázorněny červeně (nasa.gov)

Podle pozorování sondy Dawn, která obíhá kolem trpasličí planety Ceres, se na největším tělese hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem nacházejí organické sloučeniny, které jsou samozřejmě velmi důležitým atributem vzniku života (nejen) na Zemi. Molekuly organických sloučenin byly dříve nalezeny i na jiných planetkách či kometách, každý takový nález nám dává další a další informace o Zemi a životě na ní, stejně jako o Vesmíru jako takovém. Je to ale vůbec poprvé, co byly organické molekuly přímo detekovány na nějakém tělese z hlavního pásu asteroidů. Při výzkumu bylo využito snímkování ve viditelném a infračerveném oboru pomocí spektrometru VIR.

Oblasti, v nichž se nacházejí organické sloučeniny, pokrývají rozlohu přibližně 1000 km2 na severní polokouli. Lze je nalézt na dně kráteru Ernutet (s průměrem 52 kilometrů), na jeho jižním a severozápadním okraji a v oblasti jihozápadně od kráteru. Menší oblasti byly objeveny několik kilometrů západně a východně od kráteru. A nakonec, asi 400 kilometrů od kráteru Ernutet, v kráteru Inamahari, se nachází malá oblast bohatá na organické sloučeniny.

Ceres má mnoho společných vlastností s meteority typu uhlíkových chondritů, které jsou bohaté na vodu a organické materiály.

ernutet-detail

Detail kráteru Ernutet (nasa.gov)

Kromě organických sloučenin byly v minulosti pozorovány rovněž ložiska hydratovaných minerálů, uhličitanů, vodního ledu a amoniových jílů. Všechny tyto látky mají vazbu na vodu, resp. ji vyžadují ke svému vzniku, a jsou tak důkazem chemických reakcí na povrchu za přítomnosti tepla a vody. Rovněž soli a uhličitan sodný, jež byly nalezeny v jasných oblastech kráteru Occator, byly zřejmě na povrch dopraveny roztokem na bázi vody v tekuté fázi.

Objevené organické sloučeniny zřejmě prošly podobným procesem; zdá se tedy, že tyto sloučeniny jsou na Cereře původní.

Sonda Dawn bude i nadále pokračovat v průzkumu planetky Ceres, a to jak co se jejího povrchu, tak okolí týče. Po ukončení dvouleté vědecké mise pokračuje v rozšířené, „dodatečné“ misi. Ceres obíhá ve vzdálenosti od 7.520 km do 9.350 km. 23. února 2017 změní oběžnou dráhu na kruhovou ve výšce zhruba 20.000 km. Jelikož bude na jaře mít sonda Slunce „v zádech“, bude z jejího pohledu povrch trpasličí planety jasnější. Čeká se tak na další objevy.

Podrobnější informace o misi naleznete na stránkách NASA.

Marek Biely, Petr Valach

Dawn Discovers Evidence for Organic Material on Ceres (nasa.gov)

Redakce ExoSpace.cz

Redakce ExoSpace.cz je nezávislý magazín zaměřený na popularizaci astronomie, kosmonautiky, fyziky, svobodného softwaru, podzemních a vojenských prostor a osoby a díla Jaroslava Foglara. Byla založena v dubnu 2013. Dnes provozuje stránku na webu, fóru a Facebooku, má účet na Twitteru, Telegramu a Youtube. Spolupracuje s řadou redakcí a sdružení. Někteří členové ExoSpace.cz jsou zároveň redaktory OpenOffice.cz a LinuxEXPRES a čestným členem redakce je vedoucí sdružení CMA Ladislav Lahoda a bývalý šéfredaktor LinuxEXPRES.cz a OpenOffice.cz Lukáš Jelínek.

Členové redakce pracují zdarma, nejsou nijak odměňováni a nejsme výdělečnou redakcí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/organicke-slouceniny-povrchu-trpaslici-planety-ceres/