Led 10 2017

Objav ľadu na trpasličí planéte Ceres

ceres-hydrogen

Mapa koncentrácie vodíka na trpasličej planéte Vesta (vľavo) a Ceres (vpravo) (nasa.gov)

19. 12. 2016 vedci v San Franciscu počas stretnutiu American Geophysical Union oznámili nájdenie ľadu na trpasličí planéte Ceres.

Ceres je trpaslíčia planéta s polomerom 473 km a obieha okolo Slnka v hlavnom páse asteroidov. Potom, čo ju začala obiehať sonda DAWN sú vedci zahltení obrovským množstvom údajov. Na základe dát z detektoru gamma a neutronového žiarenia GRaND (Gamma Ray and Neutron Detector) zistili existenciu ľadu na povrchu.

Ceres je vnútorne teplejší ako Jupiterova Európa či Saturnov Enceladus

Ako na to prišli? Galaktické kozmické žiarenie naráža na povrch Ceresu, ktorý je tvorený regolitom. Po interakcii kozmického žiarenia s regolitom vznika spŕška sekundárnych častíc a jedna zo zložiek sú neutróny. Práve tieto neutróny sa následne zrážajú s atómami vodíka a kyslíka (súčasť molekuly vody) a detektor na sonde zaznamenal charakteristickú emisiu z takejto zrážky.

dawn

Sonda Dawn na oběžné dráze kolem Cerery (ilustrace) (nasa.gov)

Zatiaľ pôvod ľadu je neznámy a okrem toho vedci zistili, že Ceres je vnútorne teplejší ako Jupiterova Európa či Saturnov Enceladus. Odkiaľ berie energiu na zohriatie svojho vnútra?

Tieto otázky nám ukazujú, že tento svet môže vydať ešte pár prekvapení.

Eduard Boldižár

Na této animaci vidíte trpasličí planetu Ceres překrytou závojem vodíku, na základě dat, získaných detektorem neutronů a gamma záření GRaND (Gamma Ray and Neutron Detector) na sondě DAWN. Vodík lze na Cereře najít v hloubce do jednoho metru v regolitu pokrývajícím její povrch.

Koncentrace vodíku je zobrazena barevně. Modré oblasti jsou na vodík bohatší, červené chudší. Vodík se vyskytuje jak ve formě vodního ledu, tak hydratovaných minerálních látek (např. OH sloučenin). Mapa koncentrací je částečně zprůhledněna, aby bylo možné ztotožnit místa výskytu vodíku s terénními útvary Cerery. Je vidět, že se vodík zobrazuje hlavně v polárních oblastech. To je pochopitelné, uvážíme-li těkavost vodíku a skutečnost, že se Ceres otáčí v ose téměř kolmé k ekliptice (i = 4÷5°).

Na další animaci je porovnání zastoupení vodíku na trpasličí planetě Vesta, kterou sonda DAWN v roce 2012 rovněž navštívila. Jak je vidět, na Vestě se nachází mnohem méně vodíku než na Cereře, a tedy i méně vody.

Teoretická cesta putování molekul vodíku na Cereře (nasa.gov)

Jaká je vlastně cesta typické molekuly vody na Cereře? Může být dvojí: buď molekula dopadne do tzv. „studených pastí“, chladných a temných kráterů, které se nacházejí ve vyšších zeměpisných šířkách, tedy i studenějších oblastech, přičmež se jich jen velmi malá část v průběhu miliard let odpaří; jiné molekuly však nenávratně mizí ve vesmíru.

Ceres holding onto water and really doesn’t want to let it go (astronomy.com)
Water Ice Abundance on Ceres (Animation) (nasa.org)
Water Molecule ‚Hops‘ on Ceres (nasa.gov)
Ceres (Wikipedia.org)
Dawn (Wikipedia.org)

Redakce ExoSpace.cz

Redakce ExoSpace.cz je nezávislý magazín zaměřený na popularizaci astronomie, kosmonautiky, fyziky, svobodného softwaru, podzemních a vojenských prostor a osoby a díla Jaroslava Foglara. Byla založena v dubnu 2013. Dnes provozuje stránku na webu, fóru a Facebooku, má účet na Twitteru, Telegramu a Youtube. Spolupracuje s řadou redakcí a sdružení. Někteří členové ExoSpace.cz jsou zároveň redaktory OpenOffice.cz a LinuxEXPRES a čestným členem redakce je vedoucí sdružení CMA Ladislav Lahoda a bývalý šéfredaktor LinuxEXPRES.cz a OpenOffice.cz Lukáš Jelínek.

Členové redakce pracují zdarma, nejsou nijak odměňováni a nejsme výdělečnou redakcí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/objav-ladu-trpaslici-planete-ceres/