Bře 17 2018

Ultima Thule – Další cíl sondy New Horizons

2014 MU69

Pohyb planetky 2014 MU69 na hvězdném pozadí zaznamenaný v desetiminutových intervalech (wikipedia.org)

Tým NASA vybral nový název pro planetku 2014 MU69, ke které letí sonda New Horizons. Ta se 1. ledna 2019 dostane na nejmenší vzdálenost od jejího povrchu. Nové „polooficiální“ pojmenování tělesa je Ultima Thule (oficiální název se nemění). Thule byl ve středověké literatuře a kartografii vzdálený severní ostrov na hranici známého světa (Ultima Thule tedy znamená „za hranicemi známého světa“). Název vzešel z internetového hlasování, kterého se účastnilo asi 115.000 účastníků z celého světa. Doplníme, že sonda New Horizons se stala známou zejména díky průzkumu trpasličí planety Pluto. Mise sondy trvá už více než 12 let a jak známo, bude ještě minimálně rok pokračovat.

Novinky z kosmonautiky
New Horizons spacecraft’s next distant destination gets a nickname (spaceflightnow.com)

Předseda redakční rady, redaktor, vedoucí astronomické sekce

Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a Formule 1). Studuji na vysoké škole, konkrétně pak obor Geografie na Masarykově univerzitě.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/ultima-thule-dalsi-cil-sondy-new-horizons/