Zář 19 2017

Venuše, Mars a Merkur v jedné přímce 23. 9. 2017

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

V pátek 22. září přesně ve 22:02 SELČ začíná astronomický podzim a ještě v tu samou noc, respektive následující ráno, nás čeká velmi zajímavý úkaz na obloze. Týkat se bude opět planet pozorovatelných na ranní obloze, avšak tentokrát nepůjde o konjunkce ani žádná těsná přiblížení. Planety Venuše, Mars a Merkur budou pozorovatelné v jedné přímce, a to v tomto pořadí (od nejvýše umístěné planety na obloze po tu nejnižší). Úkaz bude nejlépe pozorovatelný okolo 6. hodiny ranní, což je jakýsi kompromis ještě relativně dostatečné tmy s výškou planet nad obzorem. Podobná konstelace planet nás čeká i v dalších dnech, ovšem takřka ideální přímku planety vytvoří pouze v sobotu 23. září. Doplníme, že úkaz proběhne pod známým souhvězdím Lva. Po něm z oblohy zmizí Merkur kvůli konjunkci se Sluncem, klesat bude i Venuše, naopak Mars bude pozorovatelný stále lépe.

merkur-mars-venuse

Merkur, Mars a Venuše zdánlivě v jedné přímce 23. 9. 2017 (Stellarium)

38. vesmírný týden 2017 (astro.cz)

Předseda redakční rady, redaktor, vedoucí astronomické sekce

Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a Formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/venuse-mars-merkur-v-jedne-primce-23-9-2017/