Srp 31 2015

HDST a nový pohled na život ve Vesmíru

hdst

Koncept teleskopu HDST (popsci.com)

NASA se chystá v roce 2018 vypustit do druhého Lagrangeova bodu (L2) dvojice Země – Měsíc vesmírný dalekohled JWST. Další dekáda očekává ještě lepší observatoř HDST, která má mimo jiné najít známky života ve vesmíru.

Průměr hlavního zrcadla teleskopu má být téměř 12 m

Naše touhy poznávat a objevovat neznají mezí. Hledíme do vesmíru a doufáme, že najdeme něco, co na naší planetě nalézt nejde. Hledíme a upřeně pozorujeme a snažíme se dívat stále dále. Nástrahy našeho vesmíru jsou ale téměř nekonečné, jak si stojíme v boji proti temnu při hledání světla?

hst-hdst

Přechod k HDST (AURA-astronomy.org)

Abychom dobře viděli do vesmíru, je potřeba zabránit difrakci a disperzi přicházejícího světla. Zkušenému hráči je tak jasné, že cokoliv na naší Zemi bude mít problém s atmosférou. V roce 1990 vynesl raketoplán Discovery na oběžnou dráhu Modré planety Hubbleův teleskopkterý se stal tak slavným, jak se jen dalekohled stát může. Vedle Keplerova a Galileiho teleskopu se řadí do skupiny dalekohledů, které běžný člověk zná jménem! Technologie a technika však od roku 1990 pokročila a i přes servisní návštěvy oběžné dráhy to vypadá, že má velikán mezi velikány svůj osud už jen ve vlastních zrcadlech.

Budoucnost nabízí nová pozorovací centra. Jedním z nich je JWST (James Webb Space Telescope), dalekohled třikrát větší než Hubbleův dalekohled. Vypuštěn má být do druhého Lagrangeova bodu v soustavě Země – Měsíc v roce 2018. Současný pokrok lze sledovat na speciálních stránkách známé agentury pro kosmonautiku a letectví jwst.nasa.gov. Cílem JWST má být např. pozorování povrchu Marsu za účelem rozboru fotochemických reakcí nebo pozorování vzdálenějšího Titanu. Na rozdíl od svého předchůdce však bude pozorovat v infračerveném oboru.

Současná doba ale nabízí řešení ještě dvakrát tak lepší než je operace JWST. Jedná se o projekt pod asociací AURA, který nese příhodný název HDST (High-Definition Space Telescope). Smysl HDST se zdá být prosté šmírování. Představte si, že na vás každý den kouká soused dalekohledem. A přesně to má AURA v plánu, chce totiž za pomocí observatoře HDST zkoumat vzdálené planety podobné Zemi.

HST-JWST-HDST

Porovnání zrcadel HST, JWST a HDST (Azoooptics.com)

Projekt HDST si skutečně troufá hledat život na exoplanetách, které mají označení Earth-like (Zemi-podobné). Povede-li se asociaci skutečně průlom v pozorování takových planet, potom se observatoř HDST navždy zapíše do lidské historie a možná i do historie jiné civilizace. Prvotním cílem je však Zemi-podobné planety nalézt. Není to však jen hledání života ve Vesmíru, různé doposud nemyslitelné objevy čekají tam někde v nitru velké černé (ne)prázdnoty. Autoři projektu tak doufají, že zásluhou HDST dojde ke stejně velkému vědeckému průlomu, jaký nastal činností HST.

AURA přirovnává přechod od Hubbleova teleskopu k HDST jako přechod od staré černobílé televize k UltraHD (4K) televizoru, slibuje tak 24× větší ostrost obrazu. Průměr hlavního zrcadla teleskopu má být téměř 12 m, což znamená skoro čtyřnásobnou velikost oproti Hubbleově pozorovacím přístroji.

Budoucnost vesmírných objevů tedy stojí na těch správných bedrech a nyní už záleží jen na tom, jak dobře se odrazíme na naší cestě do astronomických krajů.

Zdroje:
Astronomers Envision a ‘High-Definition Hubble’ to Look for Life Beyond Earth (hdstvision.org)
New Super-Hubble Telescope Could Find out if we are Alone in the Universe (iflscience.com)
James Webb Space Telescope (jwst.nasa.gov)