Čvc 16 2013

Hubble objevil nový měsíc planety Neptun

S/2004 N1 je v pořadí 14. objeveným měsícem, který obíhá nejvzdálenější planetu naší Sluneční soustavy, Neptun.

Již třiadvacetilet let funguje Hubblův vesmírný teleskop, přesto však stále dosahuje výborných výsledků. Paul Hertz, ředitel oddělení astrofyziky na NASA Science Mission Directorate na lednovém setkání Americké astronomické společnosti (American Astronomic Society) řekl: „Hubble bude pokračovat tak dlouho, jak dlouho budou správně fungovat jeho přístroje.“ Podle plánů NASA by měl Hubble pracovat až do roku 2018, kdy ho (doufejme) vystřídá jeho následník JWST (James Webb Space Telescope).

Po deseti letech byl objeven nový měsíc Neptunu. S/2004 N 1 nemá v průměru více, jak 18 kilometrů. Voyager 2 ho při svém průletu v roce 1989 přehlédl, zvláště kvůli jeho malé velikosti. Neptun oběhne ve vzdálenosti 104 tisíc kilometrů jednou za 23 hodin.

Nově objevený měsíc Neptunu S/2004 N 1 (NASA, ESA, M. Showalter)