Zář 24 2017

Kosmonaut Sergej Krikaljov na návštěvě v Česku

krikaljov

Sergej Konstantinovič Krikaljov (wikipedia.org)

Ruský kosmonaut Sergej Konstantinovič Krikaljov pobýval v září 2017 několik dní v České republice, kde měl také několik veřejných vystoupení. Krátký rozhovor s ním uskutečnil též Pavel Cyprich ze Seznam.cz. V rozhovoru, vedeném v angličtině, se kosmonaut svěřil se svými pocity z vesmírných letů, které si zjevně vyloženě užíval, uvažoval nad budoucností svou (kosmonaut je aktuálně náčelníkem Střediska přípravy kosmonautů J. A. Gagarina v Hvězdném městečku, ale nevylučuje opětovné zapojení do další mise) i světové kosmonautiky, nad svou rolí v partnerství mezi USA a Ruskem a neopomněl ani připomenout čtyřicetileté výročí letu prvního československého kosmonauta. Další let českého kosmonauta je podle Krikaljova možný, ale Češi musí nabídnout zajímavý program, na jehož základě by vznikla užší spolupráce a později i let.

Na záznam rozhovoru se můžete podívat zde.

Mnohem rozsáhlejší vystoupení ale měl např. v Krajské vědecké knihovně v Liberci, kde 18. září 2017 proběhlo jeho setkání se studenty. Na hodinový záznam se podívejte zde.

Sergej Krikaljov se účastnil celkem šesti kosmických misí (první na Sojuzu TM-7 v roce 1988, naposledy pak v roce 2005 na Sojuzu TMA-6), při kterých nalétal přes 800 dní a osmkrát vystoupil do volného prostoru. Při svém třetím letu v roce 1994 absolvoval jako první Rus let na americkém raketoplánu Discovery. Při čtvrtém letu v raketoplánu Endeavour o dva roky později již pracoval na zárodku stanice ISS, při dvou dalších výpravách rovněž. Do výslužby odešel v roce 2009, kdy se stal náčelníkem Střediska přípravy kosmonautů J. A. Gagarina v Hvězdném městečku. Patří mezi nejzkušenější kosmonauty v historii.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/kosmonaut-sergej-krikaljov-navsteve-cesku/