Zář 07 2016

Lander Philae nalezen!

Philae-found

Snímek landeru Philae na povrchu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko (cobs.si)

Celý svět obletěla velmi pozitivní zpráva. Necelý měsíc před ukončením mise sondy Rosetta byl totiž díky ní nalezen modul Philae, který lehce nešťastným způsobem přistál na kometě v listopadu 2014. Potvrdilo se, že se nachází v oblasti s nedostatkem slunečního záření.

Dne 12. listopadu 2014 lander Philae dosedal na povrch komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Přistání se ale nepovedlo úplně podle plánu. Modul se namísto přichycení se na kometě od tělesa odrazil, vzlétl a ještě asi dvě hodiny „plachtil“, než dopadl do oblasti Abydos, jež je velmi členitá. Zapadl za skálu a po třech dnech, kdy mu došly baterie, už vlastně neměl jak fungovat. To, že se ještě párkrát poté ozval (naposledy v červenci loňského roku), bylo spíše náhodnou záležitostí. Poté, co byl 27. července letošního roku vypnut jeho přijímač signálu, zdálo se, že o tomto landeru již nikdy neuslyšíme. Ale opak byl pravdou.

V pátek 2. září totiž Rosetta fotografovala detaily povrchu ze vzdálenosti 2,7 km od komety. A na jednom ze snímků byl nalezen modul Philae, konkrétně jeho hlavní část a i dvě nebo tři „nohy“. Objev to ale nebyl nijak náhodný, pokus o nalezení Philae byl plánovaný. Nebyla známá akorát jeho přesná poloha.

V dnešní době to už ale víme. Nález modulu Philae byl na dlouhé cestě sondy Rosetta jeden z posledních. Už 30. září totiž na povrch komety 67P/Churyumov-Gerasimenko dosedne na závěr celé mise i ona sama.

Philae found! (cobs.si)