Bře 02 2017

Na obzoru Pluto; přistáváme!

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+2Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
Sputnik

Pohled na planinu Sputnik na trpasličí planetě Pluto ze sondy New Horizons (nasa)

Po cestě trvající devět a půl roku, během kterých urazila na tři a půl miliardy kilometrů, se sonda New Horizons v létě 2015 konečně přiblížila na dosah k trpasličí planetě Pluto, kolem níž proletěla 14. července ve vzdálenosti pouhých 12.500 km. Hlavní pozornost při průletu zaměřila na Pluto a jeho největší měsíc Charon.

Na základě více než stovky snímků, které při průletu vznikly, dali pracovníci NASA dohromady animaci, která ukazuje, jaké by to bylo, kdybychom se k Plutu přibližovali v nějakém planetoletu. Na začátku vidíme dvojici Pluta s Charonem jako nejasné, nezřetelné tečky, poté se však začne více a více rýsovat kotouček Pluta. Postupně rozeznáváme další a další povrchové útvary, včetně známé planiny Sputnik. Ta se nakonec stane naším místem přistání.

V animaci bylo více než 6 týdnů snímkování zkráceno do několika desítek sekund. Snímky byly upraveny tak, aby vznikl co nejhladší dojem. Obarveny byly na základě údajů z kamery s nízkým rozlišením Ralph.

A Colorful ‘Landing’ on Pluto (nasa.gov)

Šéfredaktor webové části, redaktor, hlavní administrátor, vedoucí kosmonautické sekce, člen redakční rady. Věnuji se astronomii, fyzice, kosmonautice, svobodnému softwaru. Řadu let, cca 15, publikuju na internetu (jsem redaktorem www.openoffice.cz) a příležitostně v tištěných médiích. V redakci mám na starosti správu webu, fóra, komunikaci s veřejností, školení redaktorů a podílím se na chodu stránky na Facebooku. Zodpovídám za celkový chod redakce a za to, aby vše správně fungovalo.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/obzoru-pluto-pristavame/