Čvn 25 2017

Xenon v zemské atmosféře pochází z komet

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+1Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page
67P-Rosetta3

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko na snímku ze sondy Rosetta (space.com)

Zdrojem těžkého xenonu v atmosféře Země jsou komety. Toto zjištění pochází od sondy Rosetta, která zkoumala kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko. Jedná se o další přelomový objev této evropské sondy.

Z celkového množství xenonu v atmosféře je podle vědců 22 % kometárního původu

Xenon je prvek, který řadíme mezi vzácné plyny, jeho výskyt tak není zcela běžný. Ve Vesmíru jej nalezneme například ve slunečním větru nebo v drobných kosmických objektech, mezi něž řadíme i asteroidy a komety. Zatímco na zmíněných místech najdeme xenon ve „standardní“ podobě, v zemské atmosféře je tomu jinak. I tam se sice nachází xenon, ale v podobě těžkých izotopů.

67P-OSIRIS

Detailní snímek jádra komety 67P/Churyumov-Gerasimenko ze sondy Rosetta (cobs.si)

Důvodem této skutečnosti budou pravděpodobně komety. Zjistila to sonda Rosetta, která na konci roku 2014 zkoumala plyn uvolňující se z ledu komety 67P/Churyumov-Gerasimenko. Zjistila, že složení xenonu vyskytujícího se u komety 67P/Churyumov-Gerasimenko je totožné s tím v atmosféře Země. Pokud tedy tato kometa není něčím výjimečná, můžeme předpokládat, že xenon s těžkými izotopy dopravily do naší atmosféry právě komety.

Z celkového množství xenonu v atmosféře je podle vědců 22 % kometárního původu. Ale to jen formálně. Zbylá část pochází z meteoroidů, což jsou rovněž úlomky komet.

Rosetta finds comet connection to Earth’s atmosphere (sci.esa.int)
Comets May Have Delivered Many of Life’s Building Blocks to Early Earth (space.com)
Vyřešeno: Záhadný xenon v atmosféře Země pochází z ledových komet (vesmir.stoplusjednicka.cz)

Redaktor, vedoucí astronomické sekce, člen redakční rady. Narodil jsem se 23. 5. 1998. Jsem z Brna a již téměř od malička se zajímám o astronomii, nejvíce pak o pozorování komet. Ty mě uchvátily od příletu jasné vlasatice C/2011 L4 (PanSTARRS). Mezi mé další zájmy patří meteorologie (konkrétně především bouřky) a sport (zejména fotbal, tenis, cyklistika a formule 1). Studuji gymnázium v Bystrci, v městské části Brna.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/xenon-zemske-atmosfere-pochazi-komet/