Pro 13 2016

ExoBulletin 1/2016

Zahajujeme seriál s přehledem zajímavých článků a příspěvků, které jsme objevili na jiných stránkách a zaujaly nás, nazvaný ExoBulletin. Přehled bude sestávat z odkazů na články a drobným komentářem. V přehledu budeme dávat upozornění i na starší články, které nás zaujaly. O některých tématech se možná v budoucnu rozepíšeme podrobněji.

SpaceX už ví, co způsobilo zářijovou explozi Falconu 9

falcon-explosion

Černý dým se vznášel nad Kennedyho kosmodromem (techcrunch.com)

Podle Elona Muska stojí za zářijovou explozí rakety Falcon 9 na rampě na Cape Canaveral héliem příliš podchlazený kyslík (kerolox), který při interakci s uhlíkovými kompozity nádrže vybuchl. O události jsme psali zde.

Raketa Falcon 9 by měla začít létat od ledna 2017.

vesmir.stoplusjednicka.cz

Tetraneutron – nová subatomární struktura

tetraneutron

Jak vzniká tetraneutron (physics.aps.org)

V japonském vědeckém centru RIKEN se podařilo vytvořit na zlomek sekundy konglomerát čtyř neutronů, zvaný tetraneutron. Stalo se tak srážkami hélia-8 (helium s přidanými 4 neutrony) s normálními jádry hélia, které mají 2 protony a 2 neutrony. Hélium-8 se po srážce rozpadlo na hélium-4 a tetraneutron v podobě rezonance, jež se po 5×10-22 s rozpadla na volné a nestabilní 4 neutrony (jež se beta rozpadem rozpadají na proton, elektron a antineutrino).

osel.cz, physics.aps.org

Je tu největší úplněk za 68 let. „Super“ ale nebude

Měsíční superúplněk 14. 11. 2016 (Stellarium)

14. 11. 2016 nastal „superúplněk“, při kterém byl Měsíc nejblíže za posledních 68 let. Ovšem výrazných změn v jasnosti či velikosti si sotva kdo mohl všimnout, byly nepatrné. I tak jde o zajímavý jev, ke kterému přispělo dobré počasí na větší části republiky. Proč se ale Měsíc jeví při horizontu větší, jako i v tomto případě? I na to odpovídá Pavel Gabzdyl z brněnské hvězdárny na Kraví hoře.

O tomto úkazu jsme psali i na naší stránce.

technet.idnes.cz

Detekovali jsme mimozemský život – ano, či ne?

viking

Testovací exemplář sondy Viking (osel.cz)

V roce 1976 na Marsu přistály výsadkové moduly Viking 1 a 2, aby zde prováděly meteorologická měření, fotografovaly krajinu a hlavně se zaměřily na pátrání po stopách života. Provedené testy povětšinou žádnou známku nevykázaly, až na jeden. Právě ten dodnes budí spekulace a spory, zda detekovaná aktivita měla biologický nebo abiogenní původ. jak situace vypadá dnes, s odstupem 40 let, píše Václav Diopan na Oslu.

osel.cz

Soustava teleskopů VLT pozorovala trojici rodících se planetárních systémů

Protoplanetární disky HD 97048, HD 135344B a RX J1615, sledované dalekohledy VLT (vesmir.stoplusjednicka.cz)

Dalekohledy observatoře VLT sledovaly rodící se planetární systémy HD 97048, HD 135344B a RX J1615. Nacházejí se ve vzdálenostech 450 až 600 světelných let od Země, takže jsou poměrně blízko, a dají se tak dobře sledovat. Protoplanetární disky v těchto systémech mají specifické tvary ukazující, že se v nich rodí planety. Můžeme tak vidět zrod planet v různých stádiích.

vesmir.stoplusjednicka.cz