Srp 25 2018

HST sleduje kulovou hvězdokupu NGC 6139

ngc-6139

Kulová hvězdokupa NGC 6139, pozorovaná Hubbleovým kosmickým dalekohledem (nasa.gov)

Studie kulové hvězdokupy NGC 6139, pozorované Hubbleovým dalekohledem, ukázaly, že její hvězdy jsou velice staré. Stálice většiny z těchto objektů jsou staré přibližně 10 miliard let, formovaly se tedy už na začátku vývoje naší Galaxie.

Kulové hvězdokupy patří mezi objekty, které rádi pozorují i amatérští astronomové. Co o nich ale ví profesionální astronomové z ESA a NASA? Jejich role ve vývoji galaxie je stále předmětem studií.

Masivní gravitačně svázaný objekt obsahující statisíce hvězd uspořádaných do tvaru koule, obíhající náš hvězdný ostrov. Kulové hvězdokupy jsou mnohem hustší a více sférické než otevřené hvězdokupy. Hvězdy, které se tu nacházejí, vznikaly v přibližně stejné době.

Konkrétně NGC6139 se promítá do souhvězdí Štíra, tedy do blízkosti galaktického centra. V tomto souhvězdí se nachází dalších 17 objektů tohoto typu, v sousedním Střelci ještě více, 29. Štír je oblast velmi bohatá na úchvatné astronomické objekty, jakými jsou kulová hvězdokupa M4 a otevřené hvězdokupy M6 a M7. Také zde můžeme narazit na dvoubarevnou dvojhvězdu Antares.

Hubble Captures Cluster of Aging Stars (nasa.gov)