Zář 09 2014

Rosetta: Povrch 67P je menej jasný, než sa čakalo

67/p_detail

Doteraz najprodrobnejšia fotografia kométy 67P (facebook.com)

Sonda Rosetta už pár týždňov intezivné skúma kométu 67P/Churyumov-Gerasimenko. Po analýze údajov zhromaždenom ultrafialovým detektorom na sonde sa zistilo, že povrch kométy je menej jasný, a to znamená, že sa nachádza na kométe menej ľadu ako sa predpokladalo.

O tomto čase sonda Rosetta intenzívne skúma kométu, zaznamenáva rôzne dynamické premeny povrchu kométy pri približovaní sa k najbližšiemu bodu k Slnku, periheliu. Sonda Rosetta sa na cestu vydala v roku 2004 pod hlavičkou európskej vesmírnej agentúry ESA a stala sa prvou kozmickou sondou, ktorá obieha tieto starobylé dávne pamiatky vzniku Slnečnej sústavy a podrobne ich študuje. Cesta ku kométe trvala 10 rokov, jej dráha bola komplikovaná a popri ceste využívala i gravitačne kopance planét a 3 roky bola v stave hlbokého spánku (hibernácie).

Ako je na tom Rosetta

Rosetta je v súčasnosti od kométy vzdialená priemerne 60 km. Kométa sa borí cez studené oblasti kozmu vzdialená od Slnka 525 000 000 km. Najbližšie k Slnku sa bude nachádzať v auguste 2015. V novembri tohto roku ma sonda Rosetta priblížiť ku kométe až 10 km od povrchu kométy a skúsiť úspešne vysadiť lander, ktorý sa tak stane prvým ľudským vyslancom, ktorý bude skúmať kométu na jej povrchu. Tak ako spomináme na pamätné dní, keď sovietske či americké landery pomaly oťukávali Mesiac, tak isto i v novembri, ak všetko sa vydarí, budeme oslavovať po mnohých rokov ako pamätný deň ľudstva, túžby zdolávať nezdolateľné.

Orbiter i lander spoločne nesú 20 špecializovaných prístrojov a celková misia je navrhnutá na minimálne jeden rok činnosti. Samozrejme dĺžka aktívnej činnosti sondy či landeru sa môže predlžiť. Už neraz z minulosti sa misia predlžovala napr. u marťanských vozidiel Spirit či Oppurtinity, ktorý je už desaťročie aktívny a i aktuálne nám posiela úchvatne obrázky z povrchu Marsu.

Porovnanie s  americkým veľkomestom Los Angeles

Porovnanie s americkým veľkomestom Los Angeles (blogs.elcorreo.com)

Veľmi zaujímavý prístroj na palube je napríklad ultrafialový spektrometer, ktorý skúma ďaleku oblasť ultrafialového žiarenia. Výhodou oproti optickému ďalekohľadu je hlavne to, že vidí isté javy, ktoré nie sú viditeľne optickými prístrojmi, pretože niektoré vysokoenergetické javy sú viditeľné len v oblasti ultrafialovej. Pri kométe tento prístroj, nazvaný ako Alice, by mal skúmať dynamiku ľadu a plynov na povrchu kométy i v okolí kométy (kómy).

Kométy sa často označujú ako špinavé snehové gule. Sú pozostatkami prvotných fragmentov, z ktorých vznikli jadra dnešných planét. Pri postupnom gravitačnom pošťuchovaní a zražiek z prvotných fragmentov vznikli planetesimaly, z ktorých pozostavaju planetárne jadra a u terestrických planét i plášť a kôra je práve zostavená s týchto prvotných úlomkov. No nie všetok plyn a prach sa spotreboval pri vytváraní planét a trpasličích planetiek. Zo zvyšku sa vytvorili dnešné známe asteroidy, komét, mrňavé meteroidy a mikrometeroidy. Tieto „zvyšky“ skoro bez úhony obiehajú po miliardach rokov Slnko a skrývajú tak kľúč k odhaleniu základných záhad vzniku a vývinu Slnečnej sústavy. To je i z jeden najdôležitejších dôvodov, prečo astronómovia posielajú ku kométam stroje vyrobené ľudmi, aby odhalili tajomstva, ktoré chceme odhaliť a pochopiť. Alice je schopná detekovať plyny o teplote len 16 kelvinov.

Pristroj Alice i rada ďalších prístrojov ma tiež odhaliť pôvod „dvojlaloku“, zvláštneho tvaru kométy. Sú laloky produktom zrážky asteroidu a kométy? Dvoch komét? Alebo tvar určil žhavý pôvod zrážok medzi planétesimaly v rannom vývine Slnečnej sústavy? Otázok je mnoho.

Zdroje:
astronomy.com
en.wikipedia.org

Eduard Boldižár

Permanent link to this article: https://exospace.cz/povrch-67p-je-menej-jasny-nez-sa-cakalo/

2 komentáře

1. Jakub

Článek dobrý, ale admina na FB by jste měli vyhodit, dělá vám ostudu. Nejen, že tam háže věci, co nemají co dělat s astronomií, ale i obrázky, na které zjevně nemá práva a doplňuje je nějakými bláboly. Toho je na fejsu hodně. Kromě toho nemá o astronomii ani potuchy, když píše kraviny typu, že spadlý meteorit je úlomkem asteroidu, který proletěl kolem Země o den později.

2. Anonym

Pane Kubalo, Dominiku a tak všelijak podobně, připadá mi neuvěřitelné, že si musíte vytvářet jiné identity, abyste svým ubohým štěkům dodal na vážnosti. Ale bohužel my vás VŽDY prokoukneme, ať se budete snažit o cokoliv. Například zaútočit na naši činnost způsobem stejně ubohým, jako jste právě předvedl.

Administrátorem Facebooku je autor výše uvedeného článku a za jeho prací si stojím. Obrázky, které umísťuje na FB, jsou ceněné a lidé o ně mají zájem. Naproti tomu většinou já dodávám faktické informace, buď upozornění na náš článek anebo sdílený příspěvek někoho jiného. Kterému tak zároveň děláme reklamu.

Za informací, že za nedělním pádem meteoritu může stát planetka 2014 RC, si stojím rovněž. Bohužel narozdíl ode mě jste astronomii nestudoval, takže víte nic.

A nakonec, opravdu vás musím politovat. Podívejte se na náš citát týdne – je přímo směřovaný na vás. Jste nešťastný, zoufalý člověk, který si je vědom toho, že se mu v rodině nedaří, se vztahy se mu nedaří, navíc není tak docela duševně v pořádku, a tak je rozmrzelý na celý svět. Chápu, že vás musí děsně žrát, že se vám nepodařilo naši redakci rozbít – naopak, provozujeme spoustu aktivit a dnes jsme pracovitější než kdy jindy, chápu, že jste napruzelý, že se vám nepodařilo ohavnými maily zničit našeho čtrnáctiletého zakladatele, stále stejně usměvavého a veselého, chápu, že jste vrcholně naštvaný, že vás likvidace Adsense na webu, jediný důvod vaší činnosti – připravila o výdělek, chápu, že nemůžete přenést přes srdce, že naši kluci pracují a že se naše úroveň dramaticky zlepšuje a že třeba vzhled našeho věstníku s tím vaším se nedá vůbec srovnat, vzhled našeho a vašeho webu je nebe a dudy a tak dále. Vy jste sám – nikdo vás nechce, nikdo o vás nestojí, protože jste nemocný, jste zabiják každé spolupráce a nikdo s vámi nevydrží. Jen výčet osob a institucí, se kterými spolupracujeme my, by vydal na dvě řádky.

Tak vás prosím, jděte svou rozmrzelost a touhu někomu škodit ukájet někam jinam. Díky.

PS: Píše se BYSTE. Vy že jste redaktor? To z vás musí mít korektoři radost…
    PS2: Ani použití anonymizéru a proxy vám nepomůže…

Čtenářům se omlouvám, že museli toto číst, ale rozhodli jsme se ponechat Kubalův štěk na našem webu. Pokud vás zajímá osobnost pisatele předchozího komentáře, račte se podívat na maily, které posílal našemu tehdy třináctiletému vedoucímu – v tomto komentáři.