Pro 20 2014

Dopis Jiřímu Grygarovi: Cesta na Mars se musí stát realitou

human-mars

Kolonizácia Marsu začína (space.com)

Doktor Jiří Grygar je znám svým odmítavým přístupem k pilotované misi na Mars. Let na Mars je v jeho očích vnímán jako vrcholný sportovně-technický .výkon a informace, které by mohli kosmonauti přinést, neobstojí ve srovnání s náklady na tuto misi. Jenže let na Mars nepředstavuje jen výzkumnou činnost na Marsu, je s ním spojena celá řada dalších faktorů. Sepsali jsme proto pro pana doktora dopis, který předkládáme i vám.

Pane doktore,

naprosto chápu váš přístup k pilotovaným výpravám na Mars a dále do hlubin Sluneční soustavy. Chápu, že v tom vidíte spoustu zbytečně proinvestovaných peněz, které by se mohly věnovat na výzkum. I já se dívám dost skepticky např. na chytání signálů od zelených mužíčků, podle mě je to naprosto nezodpovědné plýtvání strašně vzácného pozorovacího času radioteleskopů.

Nicméně pokud jde o tu kosmonautiku, je třeba si uvědomit, že nejde jen o výzkum. S kosmonautikou jsou neodmyslitelně spjaty další oblasti, kosmonautika ovlivňuje ekonomiku, sociologii, dává vzniknout novým technologiím, novému pohledu lidí na planetu Zemi a právě cestování do hlubin Sluneční soustavy, pořádání kolumbovských výprav je něco, co činí člověka člověkem… Nepovažuju let na Mars jen za vrcholný sportovně technický výkon. Jde o obrovskou výzvu, kterou musí tato civilizace přijmout, chce-li přežít. V historii právě kosmonautika nejednou drasticky změnila pohled lidí na jejich planetu a naučila je pokoře a skromnosti. A třebaže bych i já klidně obětoval pilotovaný let na Mars a dal šanci robotickým průzkumníkům, tak tohle je něco, co si nesmíme nechat ujít. Je to něco, co dostane spoustu dětí do škol na studia astronomie apod. Přitáhne to pozornost lidí daleko více než jen nějaké roboty. Naučí to lidi žít dlouhodobě v kosmu a přizpůsobit se jiným podmínkám. To samozřejmě bude mít obrovskou odezvu ve všech oblastech běžného, pozemského života lidí. Podívejte se, jakým způsobem se změnila nemocniční péče zásluhou kosmonautiky – viz použití zmenšené kopie turbočerpadla motorů SSME v srdečních pumpách – například. A hlavně je kosmonautika největším tahounem nových technologií, nových metod práce, nových způsobů, jak managovat lidi atd. Kosmonautika je drahá – ale představuje jeden z nejvýnosnějších kšeftů vůbec. Podívejte se na celkovou bilanci třeba za Apollo – kolik dolarů se vrátilo za každý investovaný. A týká se to všeho, planetárního výzkumu stejně jako pilotované kosmonautiky.

Lidé musí dobýt Mars, protože tato civilizace se musí rozvíjet. Nemůže dlouhodobě stát na místě, protože by začala degenerovat. Cesta na Mars se musí stát realitou.

Za redakci ExoSpace.cz
Petr Valach, šéfredaktor

Redakce ExoSpace.cz

Redakce ExoSpace.cz je nezávislý magazín zaměřený na popularizaci astronomie, kosmonautiky, fyziky, svobodného softwaru, podzemních a vojenských prostor a osoby a díla Jaroslava Foglara. Byla založena v dubnu 2013. Dnes provozuje stránku na webu, fóru a Facebooku, má účet na Twitteru, Telegramu a Youtube. Spolupracuje s řadou redakcí a sdružení. Někteří členové ExoSpace.cz jsou zároveň redaktory OpenOffice.cz a LinuxEXPRES a čestným členem redakce je vedoucí sdružení CMA Ladislav Lahoda a bývalý šéfredaktor LinuxEXPRES.cz a OpenOffice.cz Lukáš Jelínek.

Členové redakce pracují zdarma, nejsou nijak odměňováni a nejsme výdělečnou redakcí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/cesta-na-mars-se-musi-stat-realitou/

3 komentáře

1. Tomi Lee TRNíK

Keby to bolo tak ekonomicky návratné, tak už je dávno na mesiaci lunapark – si myslím.

Ale iné som chcel, v tvojom príspevku ma zaujal okrem iného psychologický dopad, ale
    je tu jedno veľké ale. Nemôžeme vedieť, ako to naozaj ľudí zasiahne.
    Ak by sme vedeli, že to ľudstvo zjednotí ako vo filme ARRiVAL, tak som za.
    (Čo ak po ceste umrú? Čo ak na Marse umrú? Čo ak na spiatočnej ceste umrú?
    To poškodí vieru v človeka a cesty do vesmíru podla mňa viacej ako prípadný úspech posilní.)

Skôr si myslím (aj podla seba) že Grigarov postoj, je objektívnejšie posúdenie reality.
    A to ho nemám rád, lebo ma osobne vypoklonkoval:) jemne povedané.

Ja len dodám, že za tie prachy, čo sa ušetria na ľudskej posádke, by sme na Mars mohli dopraviť 222 malých robotov, ktoré budú môcť ovládať na striedačku všetci ľudia na zemi. Lepšie ako tam dopraviť pár ľudí z dvoch-troch krajín. Takto by na každom marsRobotovi bola vlajka inej krajiny, každá krajina by mu dala vlastné meno atď.

Toto je podla mňa mega gesto, umožniť, alebo byť súčasťou (vlajka) expedície na Mars aj krajinám, čo o Marse ešte ani nepočuli.

1. Tomi Lee TRNíK

PS: a ak som vás zaujal, príďte pozrieť na môj blog.
      Ď.