Pro 12 2018

OSIRIS-REx: Na povrchu Bennu je voda

bennu

Planetka Bennu ze vzdálenosti 24 kilometrů (nasa.gov)

Americká sonda OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Identification Resource, Security-Regolith Explorer) začala zkoumat planetku (101955) Bennu a hned hlásí první výsledky. Data získaná touto sondou odhalila přítomnost vody na povrchu tohoto tělesa.

Optický a infračervený spektrometr OVIRS ( OSIRIS-REx Visible and Infrared Spectrometer) a termální spektrometr OTES (OSIRIS-REx Thermal Emission Spectrometer) odhalily přítomnost hydroxylových molekul na povrchu. Ty se nacházejí uvnitř jílů, zřejmě rozprostřených po povrchu celé planetky. Jelikož je Bennu příliš malým tělesem na to, aby se na jeho povrchu mohla vyskytovat voda, nález hydratovaných minerálů naznačuje, že planetka vznikla odštěpením od mnohem většího tělesa. Povrch planetky pak nedoznal žádných změn od vzniku Sluneční soustavy, a těkavé látky se tak mohly uchovat.

Samotný povrch planetky Bennu je dvojtvárný. Jednak se tu vyskytují hrubé oblasti vyplněné balvany, jejichž počet je oproti předpokladům vyšší. Naproti tomu zde najdeme místa hladká, bez balvanů.

Sonda startovala 8. září 2018 ze základny na mysu Canaveral. V průběhu letu k planetce Bennu sonda prolétla 22. září kolem Země pro další urychlení. V půlce srpna 2018 pak ve vzdálenosti 2,2 milionů kilometrů začala přibližovací fáze k planetce, která skončila 3. prosince 2018 ve vzdálenosti 19 kilometrů. Tehdy také započalo vědecké pozorování planetky. Nyní tedy probíhá předběžný průzkum, který potrvá do 31. prosince 2018. Sonda zůstane na oběžné dráze ve vzdálenosti 1,4 až 2,04 km od středu planetky do půlky února 2019, kdy ji opustí pro vykonání dalších blízkých průletů. Následně se sonda přiblíží k planetce a odebere z ní vzorek horniny. V březnu 2021 zahájí návrat na Zemi a v září 2023 by měla kapsle se vzorky dopadnout do Utahu. Pokud se vše podaří, můžeme se těšit na návrat prvních vzorků horniny z planetky.

NASA’s Newly Arrived OSIRIS-REx Spacecraft Already Discovers Water on Asteroid (nasa.gov)