Čvc 17 2017

Přelet nad trpasličí planetou Pluto a jejím měsícem Charon

Sdílejte...Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Tumblr0Email this to someoneBuffer this page

Trpasličí planeta Pluto se svým měsícem Charonem (NASA)

Taky vás zajímalo, jaké by to asi bylo, kdybyste byli v kosmické lodi a cestovali v bezprostřední blízkosti Pluta a jeho největšího měsíce Charona?

Paul Schenk a John Blackwell z Lunárního a planetárního centra v Houstonu využili data ze sondy New Horizons a výškové modely trpasličí planety Pluto a jejího měsíce Charon a vytvořili animace přeletů nad těmito tělesy. Tyto animace poskytují nový pohled na tyto vzdálené světy a na známé objekty, které se nacházejí na jejich povrchu.

Přelet nad Plutem začíná nad vysočinami, v jihozápadní části oblasti Sputnik Planitia. Při přeletu míjíme nejprve západní okraj této vymrzlé, dusíkové planiny, zakončené vpravo tmavou oblastí Cthulhu Macula. V ní najdeme četná pohoří tvořená bloky hor i krátery. Dále se pohybujeme severně přes zlomová pohoří Voyager Terra a poté na jih přes Pioneer Terra, se širokými a hlubokými jámami. Cesta končí blátivým hřebenem Tartarus Dorsa.

Při přeletu nad Charonem klesáme do širokého a hlubokého kanonu Serenity Chasma a pohybujeme se severním směrem. Míjíme kráter Dorothy Gale a tmavou polární oblast Mordor Macula. Stáčíme se na jih přes oblast Oz Terra. Let končí před rovníkovou, prakticky rovnou planinou Vulcan Planum a pohořím Clarke Montes.

Výškový reliéf byl dvakrát až třikrát zvětšen pro zdůraznění topografických útvarů. Rovněž sytost barev byla zvýšena, aby vynikly detaily povrchu.

NASA Video Soars over Pluto’s Majestic Mountains and Icy Plains (nasa.gov)

Šéfredaktor webové části, redaktor, hlavní administrátor, vedoucí kosmonautické sekce, člen redakční rady. Věnuji se astronomii, fyzice, kosmonautice, svobodnému softwaru. Řadu let, cca 15, publikuju na internetu (jsem redaktorem www.openoffice.cz) a příležitostně v tištěných médiích. V redakci mám na starosti správu webu, fóra, komunikaci s veřejností, školení redaktorů a podílím se na chodu stránky na Facebooku. Zodpovídám za celkový chod redakce a za to, aby vše správně fungovalo.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/prelet-nad-trpaslici-planetou-pluto-jejim-mesicem-charon/