Led 20 2019

Ruská kosmonautika pod tlakem ekonomických problémů

Prognózy vývoje ruské ekonomiky na rok 2019 i další nejsou příliš příznivé. Růst HDP kolem jednoho procenta, minimální či žádné investice, mimo Moskvu chřadnoucí venkov, růst cen, nízká cena ropy a stále klesající poptávka po ní z hlediska dopadů na životní prostředí, píše Zuzana Kubátová v článku na Seznamzpravy.cz. Otázkou je, jaký dopad bude mít tato situace  na kosmonautiku v Rusku.

Ruský Proton nebo americký Falcon? Zdá se, že zákazníci mají jasno

Faktem je, že Rusové jsou zapojeni do evropského projektu ExoMars 2020. Plánují vypuštění sondy k Měsíci během několika let. A modernizovanou pilotovanou loď Federace. Realita posledních desetiletí je ale taková, že jediné sondážní projekty s ruskou účastí jsou jen ty mezinárodní, do nichž jsou Rusové zapojeni. Poslední ruskými sondami k planetám byly Phobos a Mars 97, obě neúspěšné. Jediná ruská vědecká družice Foton-M má vážné problémy, ruskou kosmonautiku ničí nedbalost a podfinancovanost, jež vede k tomu, že Rusko již není v kosmonautice dnes ani dvojkou. A jelikož kosmonautika pro Rusy není již prestižní záležitostí, nelze vbrzku očekávat výrazné zlepšení.

Putin má plán, jak dostat Rusko do jiné ekonomické ligy. Zatím ho brzdí sankce, korupce i cena ropy (seznamzpravy.cz)