Čvc 02 2018

Složité molekuly na měsíci Enceladus zvyšují šanci na objev života

enceladus

Pohled na „tygří pruhy“, svědectví o nedávné geologické aktivitě na měsíci Enceladus (nasa.gov)

Podle údajů získaných sondou Cassini se na Saturnově měsíci Enceladus nacházejí komplexní organické molekuly. Toto zjištění opět posouvá myšlenku na život na tomto měsíci do reálných mezí.

Předchozí zjištění odhalila malé a celkem běžně se vyskytující organické molekuly. Složité molekuly sestávající ze stovek atomů jsou mimo Zemi pozorovány jen zřídka. Měsíc Enceladus je jedním z míst, kde se výskyt těchto molekul potvrdil.

enceladus_organics

Jak se pomocí hydrotermálních průduchů dostávají organické látky mimo měsíc Enceladus (nasa.gov)

Původ takto složitých molekul lze vysvětlit několika způsoby. Jedním může být zavlečení prostřednictvím jader komet. Dalším možným vysvětlením mohou být aktivity spojené se životem. Nicméně nejpravděpodobnějším vysvětlením je, že pocházejí z hydrotermální aktivity související s porézním jádrem měsíce, naplněným vodou. Následně jsou hydrotermálními procesy vynášeny kilometry vysoko, na vodní hladinu pod ledovým příkrovem měsíce, kde bubliny, které sem tyto látky zanesly, vytvářejí tenký film. Ten je ovšem narušený otvory v ledu, kudy jsou v podobě páry či ledových krystalků vynášeny ven, do kosmického prostoru. Podobným způsobem a v podobných místech, tedy na dně moře, u samotných kořenů hydrotermálních průduchů, mohl vzniknout život i na Zemi.

„Podle mého názoru jsou fragmenty molekul, které jsme našli, hydrotermálního původu,“ tvrdí Frank Postberg, jeden z autorů nové studie. „Při vysokých tlacích a teplotách, které v těchto místech předpokládáme, je možné, že vzniknou složité organické molekuly.“

Studie, kterou zpracoval tým pod vedením Franka Postberga a Nozaira Khawajiho z Heidelberské univerzity v Německu, byla zveřejněna v časopise Nature 27. června 2018.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/slozite-molekuly-na-mesici-enceladus-zvysuji-sanci-na-objev-zivota/