Čvc 13 2015

Průlet sondy New Horizons kolem Pluta

Pohled na Pluta a Charona v nepravých barvách

Pluto s Charonem na snímku z 13. 7. 2015 ve falšených barvách pro zvýraznění rozdílů ve složení obou tělesPřístroj Ralph na sondě New Horizons pořídil 13. 7. 2015 falešné snímky Pluta a jeho měsíce Charona, které zdůrazňují kompoziční rozmanitost jejich povrchů. Tyto snímky usnadňují zjistit rozdíly v povrchových horninách a vlastnostech obou těles.
Podle barev se určuje molekulární složení povrchových ledů a věk geologických útvarů, jakými jsou třeba krátery. Zároveň poskytují informace o změnách způsobených kosmickým větrem i zářením.

Podle těchto snímků tvar v podobě srdce ve skutečnosti není jeden, ale dva objekty. Západní část ve tvaru zmrzliny se jeví broskvově zbarvená, kdežto východní je modrá. Prostřední část přechází od světle modrou po červenou. I severní polární čepička, kterou je možné na obrázku najít nahoře, vykazuje kompoziční rozdíly.

Charon je stejně strakatý jako Pluto. Červená barva na polární čepičce indikuje přítomnost uhlovodíků a tholinů. V nižších zeměpisných šířkách se nachází rozmanitý terén, což je vykresleno skvrnitými barvami.

Redakce ExoSpace.cz

Redakce ExoSpace.cz je nezávislý magazín zaměřený na popularizaci astronomie, kosmonautiky, fyziky, svobodného softwaru, podzemních a vojenských prostor a osoby a díla Jaroslava Foglara. Byla založena v dubnu 2013. Dnes provozuje stránku na webu, fóru a Facebooku, má účet na Twitteru, Telegramu a Youtube. Spolupracuje s řadou redakcí a sdružení. Někteří členové ExoSpace.cz jsou zároveň redaktory OpenOffice.cz a LinuxEXPRES a čestným členem redakce je vedoucí sdružení CMA Ladislav Lahoda a bývalý šéfredaktor LinuxEXPRES.cz a OpenOffice.cz Lukáš Jelínek.

Členové redakce pracují zdarma, nejsou nijak odměňováni a nejsme výdělečnou redakcí.

Permanent link to this article: https://exospace.cz/prulet-sondy-new-horizons-kolem-pluta/